Bosanska 4, 21 000 Split, Croatia
tel. +385 21 537 272
tel. +385 21 344 688
fax. +385 21 531 722
email: domine@domine.hr
Zagrebačka banka: 2360000-1101679303

Domine... Izvještaj ŽMH na El-fem konferenciji u Berlinu

Berlin El-Fem Conference, 15 November 2014
SEKSUALNA I REPRODUKTIVNA PRAVA ŽENA I TRENUTNA SITUACIJA U HRVATSKOJ I REGIJI

Hrvatska je katolička zemlja koja se suočava s katoličkim fundamentalizmom, što je izravna posljedica Konkordije – Vatikanskog sporazuma, koji definira crkvu kao državu u državi koja stoji na listi državnog proračuna i utoliko je financirana od svih građana i građanki bez obzira na njihovo vjersko opredjeljenje ili su vjerski neopredijeljeni.

Crkva djeluje kroz katoličke organizacije civilnog društva i inicijative koje uključuju iste osobe u različitim organizacijama i inicijativama, a također i kroz neke vrlo radikalne desničarske stranke gdje su članovi stranaka istovremeno i članovi različitih građanskih inicijativa.

Zanimljivo je da te organizacije koriste metode demokratskog rada poput organizacija civilnog društva koje se zalažu za ljudska prava, te tako u ime demokracije koriste javni prostor za širenje fundamentalnih, rigidnih i ponekad klerikansko-fašističkih ideja.

Nakon više desetljeća borbe protiv patrijarhata i socijalne promjene i ravnopravnost žena i muškaraca, ženske organizacije u Hrvatskoj danas se suočavaju sa snažnim pritiskom protiv ženskih prava, naročito seksualnih i reproduktivnih prava.

Agresivna kampanja protiv žena započela je prije nekoliko godina s kampanjom protiv nastave u okviru građanskog odgoja u školama. Osnovni argument katoličkih organizacija bio je da takva nastava sadrži dijelove rodne ideologije i kao takva je neprihvatljiva za njihovu djecu i katolike vjernike.

Prema njihovom razumijevanju rodne ideologije, lako je zaključiti da su glavni protivnici crkve i katoličkih učenja upravo žene i proletarijat.

Kao primjer za ove tvrdnje, možemo navesti kako umirovljeni predsjednik Papinskog Vijeća za obitelj, kardinal Ennio Antonelli, lezbijsko-feminističke krugove (kako ih definira Adrianne Rich) smatra najopasnijim izazovom koji proizlazi iz rodne teorije, a koja svoje korijene ima u feminističkim i homoseksualnim okruženjima u engleskim govornim područjima, danas raširenim diljem svijeta.

Također, belgijski teolog i svećenik Michel Schooyans izjavljuje da je borba žena protiv muškaraca u heteroseksualnim i monogamnim obiteljima jednaka borbi proletarijata protiv kapitalista.

Sukladno tome, rodna teorija jednaka je priznavanju istospolnih brakova; nova ideologija seksualnosti (Gabriele Kuby, 2010.) je rodna revolucija s ciljem ozakonjenja homoseksualnosti.

Ovo su samo neki primjeri interpretacija rodne ideologije od strane nove generacije konzervativaca, povezane sa crkvom i organizirane kroz takozvani nevladin sektor civilnog društva.

Kato-lebanonizacija mediteranskih zemalja zapravo se događa kao jedna vrsta puzajuće okupacije javnog prostora. Ovo predstavlja opasnu iluziju demokracije što vodi sužavanju sloboda i najčešće prava žena.

Posljednji primjer toga je priprema zabrane pobačaja, što se već dogodilo u Makedoniji.

Pobačaj u Hrvatskoj legalan je od 1952. Pobačaj je zapravo legaliziran u bivšoj Jugoslaviji.
Aktualni zakon u Hrvatskoj postoji od 1978. No, u Hrvatskoj vrlo maleni broj pobačaja se službeno prikazuje kao takav, dok je u isto vrijeme Hrvatska na dnu liste EU u korištenju kontracepcijskih sredstava.

Restrikcije prava na pobačaj uveden su početkom devedesetih s osnivanjem bolničkih komisija čiji zadatak je davanje odobrenja za izvršenje pobačaja. Uz jačanje katoličkog svjetonazora, žene su se i same počele povlačiti budući se pobačaj počeo smatrati nečim neprihvatljivim i nečim što se javno ne bi trebalo spominjati.
U Hrvatskoj liječnici 2003. godine dobivaju pravo na priziv/prigovor savjesti sukladno Zakonu o liječništvu, članak 20. (NN 121/03, 117/08) i članak 2. Kodeksa medicinske etike i deontologije Hrvatske liječničke komore i Liječničkog zbora (NN 55/08).

Također, 2003. godine i medicinske sestre dobivaju pravo priziva savjesti na temelju Zakona o sestrinstvu (NN 121/03, 117/08, 57/11, čl.3).

Pored liječnika i medicinskih sestara, priziv savjesti prakticiraju i neki ljekarnici koji odbijaju prodaju kontracepcijskih tableta u ljekarnama.

Pravo na priziv/prigovor savjesti proizlazi iz konstitucijskog prava koje garantira slobodu savjesti i religije i slobodne religijske prakse (Art.40) koje je dodatno regulirano za medicinsko osoblje Zakonom o liječništvu i profesionalnim Kodeksima.

Budući se profesionalne norme često ugrađuju u Ustavni zakon, samo je pitanje vremena kada će i Etički kodeks primanja, odnosno farmaceuta biti dopunjen regulativom o prizivu savjesti.

Slučajevi priziva savjesti rapidno se povećavaju u zemlji u kojoj 90 % djece pohađa satove katoličkog katekizma. Kao rezultat ovakve situacije, u ožujku ove godine službeno je 5, a zapravo 10 javnih bolnica, objavilo da ne vrši pobačaje, jer se svi njihovi liječnici pozivaju na priziv savjesti.

Bolnica Sv.Duh u Zagrebu, u kojoj je do 2013. godine obavljeno 529 pobačaja, peta je bolnica koja je prestala vršiti pobačaje. Ostale bolnice koje ne vrše pobačaje su u Našicama, Vinkovcima, Kninu i Požegi, dok u bolnici u Splitu, koji je drugi po veličini grad u Hrvatskoj, samo jedan liječnik vrši pobačaje. Oko 66 % liječnika u Zagrebu, a čak 95 % liječnika u Splitu odbija sudjelovati u pobačajima s istim razlozima, tj. zbog priziva savjesti.

Prosječna cijena pobačaja je 300-400 €, dok prosječna plaća u Hrvatskoj iznosi oko 700 €. Priziv savjesti vrlo je raširena pojava u Hrvatskoj, tako da područje pobačaja postaje područje korupcije.

Situacija je kulminirala s objavom bolnice Sv.Duh u Zagrebu, što je rezultiralo reakcijom Ženske mreže Hrvatske koja je mobilizirala žene, političare/političarke, aktivistkinje/aktiviste, znanstvenike/znanstvenice, liječnike/liječnice, odvjetnice/odvjetnike u borbi za siguran i dostupan pobačaj.

Ženska mreža Hrvatske započela je medijsku kampanju i uputila pismo Ministru zdravlja. Kao odgovor na medijska izvješća, hrvatski Ministar zdravlja izjavio je da je svaki klinički centar dužan formirati liječnički tim koji će izvršiti pobačaj, jer žene imaju zakonsko pravo pristupa takvim operacijama. No, u praksi to nije tako… Prema izjavama nekih medicinskih stručnjaka, pobačaji se sve više izvode ilegalno u privatnim klinikama, dok su neki pobačaji klasificirani kao drugačije operacije.
Ženska mreža Hrvatske uspostavila je besplatni telefon za sve žene koje imaju probleme da i prijave i da zatraže podršku od aktivistica.
Cilj Ženske mreže Hrvatske je da preispita priziv savjesti i pokuša umanjiti učinke priziva savjesti u što je moguće većoj mjeri. Također, cilj Ženske mreže Hrvatske je agresivna dugotrajna kampanja uz međunarodnu potporu za sprječavanje najavljene zabrane pobačaja i oduzimanja prava ženama da slobodno odlučuju o svojim tijelima.


Ženska mreža Hrvatske, studeni 2014.
 

print pdf mail