Bosanska 4, 21 000 Split, Croatia
tel. +385 21 537 272
tel. +385 21 344 688
fax. +385 21 531 722
email: domine@domine.hr
Zagrebačka banka: 2360000-1101679303

Mirjana...Objavljeno u Nacionalu 12.06.2012.

4.6. ponedjeljak – Ovaj je tjedan u Splitu započeo slično kao i prethodni. Hoće li biti gay parade i hoće li građani Splita uspjeti obraniti dignitet svog dnevnog boravka, svoje rive? Naime, prošli ponedjeljak se oglasila građanska inicijativa lokalnih intelektualaca, sad već poznatog naziva „bubamarci“, koja je iznijela svoje zgražanje mogućnošću paradiranja pedera i sličnih kroz njihov grad, pozivajući se pri tom na trošenje novca iz ionako prazne državne kase. Istovremeno, nisu se libili zloupotrijebiti tragediju jedne žrtve nasilja i njene obitelji. Ovoga ponedjeljka u javnosti se povodom splitske povorke ponosa oglasila studentska inicijativa koja navodno okuplja splitske studente s različitih fakulteta, te poziva na razumni dijalog dviju suprotstavljenih strana. Za tu prigodu odabrali su prikladan naziv inicijative: „Split Misli“. Samo se nadam da među tim misliocima nema i studenata Prava s obzirom na nebulozne zahtjeve za referendumom o temeljnim ustavnim vrijednostima. Traže da se ovogodišnja povorka odgodi dok se ne provede edukacija građanki i građana Splita! Međutim, oni sami sa svojim zahtjevima primjer su da je edukacijski sustav kad govorimo o demokraciji i ljudskim pravima zakazao. Zanimljivo je da se u svom priopćenju ovi predstavnici akademske zajednice pozivaju na direktnu demokraciju. Je li direktna demokracija odluka većine da kamenuje manjinu? Direktna demokracija prije nekih par stotina godina bilo je klicanje većine javnim smaknućima. Dođe čovjeku da se zapita kakva je to budućnost Splita i Hrvatske s ovako mislećim studentima. Da stvar bude gora, „Split Misli“ u pojedinim medijima je odmah predstavljen kao treća strana, a teško da to jesu, jer dolaze od crkvenih krugova i zapravo su samo budući „bubamarci“, koji se suprotstavljaju pravu na slobodno okupljanje i na jednakost, bez obzira na rodnu i seksualnu opredijeljenost na tek malo uvijeniji način.
5.5. utorak – Lokalna zajednica u Splitu, stječe se dojam sva je na nogama protiv povorke ponosa. Točnije protiv paradiranja pedera i lezbi na rivi. Ugostitelji se pitaju tko će njima platiti štetu zbog blokirane rive. Nikako da shvate da ljudska prava nemaju cijenu i da je pravna država utemeljena na primjeni i zaštiti Ustavom i zakonom zagarantiranih prava. Nikako da se u javnosti jasno pošalje poruka da je kriv nasilnik, a ne žrtva! Godine smo potrošili šaljući poruke da za nasilje nema opravdanja i danas kad u fokusu javnosti kao žrtve nisu djeca ni žene, već LGBT osobe, priča ide opet od početka. Bez milosti. Krivi su što postoje. Krivi su što hoće u naš dnevni boravak. Ako to nije homofobija i rasizam, onda ne znam što jest! Jedan od tih ugostitelja je i sam Gradonačelnik Splita, točnije, njegova neregistrirana partnerica ili netko njoj blizak, čime mu se, eto opet, nanosi direktna šteta! Nije mu lako! A nama s Gradonačelnikom, koji to zapravo nije, još je teže!
6.6. srijeda – Odgovornost medija za oblikovanje javnog mnijenja je ogromna, proporcionalno moći da to isto mnijenje oblikuju. Način na koji je Slobodna Dalmacija, kao najvažnija novina u Splitu i Dalmaciji pratila sve ove događaje prije Pridea, očito je pokazao da ne razumiju razliku između onih kojima su prava uskraćena i drugih koji tu borbu za ljudska prava uskraćuju. To ne čudi, jer LGBT populacija nije jedina diskriminirana i obespravljena skupina za koju je ova novina pokazala da nema razumijevanja. Tako imamo naslovnice gdje silovatelj poručuje žrtvi da mu je žao što nije ostala trudna. Time uredništvo pokazuje neljudskost i bezosjećajnost i šalje poruku svim silovanim ženama o nevažnosti njihove žrtve i potencira sekundarno produbljivanje traume ili retraumu. Osvrnimo se samo na slučaj prostitucije i naslov u istoj novini od subote: „Legalizirajte prostituciju, ionako se svi kurvaju!“ Da se radi o žutom tisku, naslov bi donekle i razumjela, ali u udarnom, subotnjem izdanju dnevnika?!? Osim toga, tekst nije napisan po standardima novinarske struke. Objavljen je u rubrici Novosti kao novinarski istraživački rad, ali ne donosi prikaz dviju strana. Nije kontaktiran nitko ko se bavi žrtvama prostitucije, nema navedenih nikakvih ekonomskih, psihičkih i ostalih posljedica za žena koje su zapravo žrtve prostitucije! Kao najrelevantniji izvor se navodi gazda Žika, čime je potvrđen nedostatak osnovne profesionalne ambicije. No, u istom listu je vlasnik modne agencije koji se trenutačno nalazi u pritvoru radi svodništva nakon uhićenja portretiran kao uzoran obiteljski čovjek, što nije objektivno. S druge strane, kad se u istoj novini piše o gay prideu, onda ne da se daje prostora drugoj strane, već se i izmišlja treća i nudi arbitraža!
7.6. četvrtak – Današnji dan je definitivno obilježila ostavka ministrice Holy. S jedne strane to je već druga ostavka u ovoj Vladi, a s druge strane, ne mogu a da ne primijetim paralelu s Račanovom Vladom i ostavkom ministrice zdravstva Ane Stavljenić Rukavine, radi afere Baxler. Ministrica Holy definitivno je napravila grešku i njezina je ostavka logičan i očekivani slijed odgovorne osobe. Međutim, ostaje gorak okus u ustima da žene imaju manje prostora za greške i da prema njima nema milosti. Sjetimo se samo Kalmete, pa i Čačića i njihovih gafova ili grešaka. Njima nije palo na pamet ponuditi ostavku. Zato sumnjam da će poruka Mirele Holy da se i ostali predstavnici vlasti kad se nađu u istoj ili sličnoj situaciji povedu za njenim primjerom, naići na ikakvu pozitivnu reakciju. U svakom slučaju moja podrška ide Mireli Holy i želim joj da s jednakom snagom i zalaganjem nastavi svoj rad u Saboru.
8.6. petak – Ima li LGBT scene u Splitu? Pitaju se to zagrebački intelektualci u emisiji na javnoj televiziji u „Petom danu“. Ne mogu se otrgnuti dojmu da se određeni izrečeni stavovi u suštini ne razlikuju puno od stavova „splitskih intelektualaca“. Kažu da javni ili „angažirani intelektualac raspravlja o svim aktualnim i relevantnim društvenim temama. Zaboga, treba li imati barem elementarna predznanja ili osnovne informacije pa da bismo se upustili u raspravu o određenoj temi? Razmišlja se Raspudić, slično kao i Lalić prije nekoliko dana ili tjedana o Prideu u Splitu? Kaže Raspudić da se stalno govori u ime zajednice, te tko je pozvan govoriti u ime iste, prebacujući pri tom liderima udruga da su za svoj posao plaćeni te da koriste to što rade za putovanja?! Meni se čini kao da slušam dijalog ispunjen predrasudama iz početka devedesetih i pitam se, kakvog intelektualnog smisla ima uspoređivanje pekara i rada u LGBT ili nekoj drugoj udruzi? Mogla bi se tako napraviti i druga usporedba. Naime, od pekara dobivamo kruh svagdašnji, a tko mjeri korisnost javnih istupa intelektualaca poput Raspudića i bubamaraca? Ne mogu ne primijetiti arogantan stav (valjda je funkcija intelektualaca i provokacija) koji upućuje na površnost i govori o tome da je Split daleko od centra države i stav medija je fokusiran na Split kroz Keruma. No, postoji i drugi Split u kojem žive mnoge nevidljive skupine, osobe s invaliditetom, lezbe, Srbi, Židovi, ali istinski splitski intelektualci, koji imaju manji pristup centraliziranoj javnoj televiziji. Problem centralizacije nagriza hrvatsko društvo. Zar je Zagreb jedino mjesto u kojem postoje pederi, civilna scena, borci za ljudska prava, i slobodno misleći intelektualci…? Istina, što je veći grad, veća je i raznolikost i niti jedna zajednica nije monolitna, pa tako ni LGBT. Inače, već pomalo iritira primjedba da u povorci nema ili neće biti LGBT ljudi iz Split? Ma, tko je to kompetentan, pitam se, dati odgovor na to pripada li ili ne netko zajednici?
9.11. subota – Došao je dan Split Gay Prida. Split je danas centar Hrvatske. Potvrđeno je pravo na slobodno okupljanje i snaga države da osigura provedbu vlastitih zakona, ali i načela moderne demokracije i vrijednosti Europske Unije, kojoj praktički već pripadamo. Istina je da su na događaj došla poznata imena i istinska inteligencija, splitska i hrvatska. Došli su strani diplomati i 5 ministara iz Vlade! Došli su predstavnici civilne scene, aktivisti, predstavnici zajednice iz Splita i regije. Bilo je ljudi, LGBT ili podržavatelja sa svih strana svijeta. Bila je to prava fešta ljubavi, različitosti i slobode! No, bio je to dan urbanog Splita. Najviše od svih u povorci ponosa bilo je ponosnih Splićanki i Splićana. Ovaj dan danas pripada nama koji živimo drugačiji Split. Kreativan, duhovit, tolerantan, otvoren, slobodarski…Djetinjarenje gradske vlasti dovedeno je do apsurda! Na sve moguće načine pokušavaju sprovesti svoju nelegitimnu odluku kojom su jednostrano promijenili rutu povorke! Od neodvoženja smeća s Rive do ograđivanja unutar ograđenog prostora za prosvjed. Lokalna vlast na žalost nije prepoznala trenutak, upirući se svim silama da od Splita stvori izolirani otok primitivizma i skandala. Fascinantna je sposobnost ljudi da zaboravljaju ili da se zavaravaju. Za primjer, Kerum je došao na vlast upravo obećavajući projekte razvoja i oživljavanja grada na izdisaju. Ne da ga nije oživio, već ga je bacio u ponor iz kojeg će se teškom mukom izvući na svjetlo dana. Ovogodišnji Pride je pokazao da sve vlade i svi ministri nisu isti. Na Split Prideu je bilo čak 5 ministara čime su dali bezrezervnu podršku LGBT pravima i pravima građana na slobodno okupljanje i na različitost. Radi se o deklarativnoj podršci pa nam ostaje da na jesen vidimo hoće li doista biti izglasan najavljeni zakon o registriranim partnerstvima, što je i poruka i splitskog i zagrebačkog Pridea-a.
10.11 nedjelja. Tužno je da dio novinara nije prepoznao dobru vijest, već su neki uporno tragali za senzacionalizmom, zato stoji primjedba da pride nije uspio? Ali samo zbog toga. Po svim drugim mjerilima i organizatora i policije i međunarodnih gostiju i promatrača: Split Pride 2012 je uspio! A kako i ne bi? Atmosfera je bila odlična, nitko od sudionika nije ozlijeđen, ulicama grada nije se čuo govor mržnje, država je funkcionirala i policija je ostvarila svoj posao. Sve je to važno ohrabrenje budućim sudionicima i promatračima Pride-va u Splitu i u Hrvatskoj. Kako godine budu prolazile udaljenost i razlika između promatrača i sudionika povorke u potpunosti će nestati, a povorka ponosa bit će vesela proslava ljudskih prava.

 

print pdf mail